תנ"ך על הפרק - תהילים לב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים לב

599 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֗ד מַ֫שְׂכִּ֥יל אַשְׁרֵ֥י נְֽשׂוּי־פֶּ֗שַׁע כְּס֣וּי חֲטָאָֽה׃אַ֥שְֽׁרֵי אָדָ֗ם לֹ֤א יַחְשֹׁ֬ב יְהוָ֣ה ל֣וֹ עָוֺ֑ן וְאֵ֖ין בְּרוּח֣וֹ רְמִיָּה׃כִּֽי־הֶ֭חֱרַשְׁתִּי בָּל֣וּ עֲצָמָ֑י בְּ֝שַׁאֲגָתִ֗י כָּל־הַיּֽוֹם׃כִּ֤י ׀ יוֹמָ֣ם וָלַיְלָה֮ תִּכְבַּ֥ד עָלַ֗י יָ֫דֶ֥ךָ נֶהְפַּ֥ךְ לְשַׁדִּ֑י בְּחַרְבֹ֖נֵי קַ֣יִץ סֶֽלָה׃חַטָּאתִ֨י אוֹדִ֪יעֲךָ֡ וַעֲוֺ֘נִ֤י לֹֽא־כִסִּ֗יתִי אָמַ֗רְתִּי אוֹדֶ֤ה עֲלֵ֣י פְ֭שָׁעַי לַיהוָ֑ה וְאַתָּ֨ה נָ֘שָׂ֤אתָ עֲוֺ֖ן חַטָּאתִ֣י סֶֽלָה׃עַל־זֹ֡את יִתְפַּלֵּ֬ל כָּל־חָסִ֨יד ׀ אֵלֶיךָ֮ לְעֵ֪ת מְ֫צֹ֥א רַ֗ק לְ֭שֵׁטֶף מַ֣יִם רַבִּ֑ים אֵ֝לָ֗יו לֹ֣א יַגִּֽיעוּ׃אַתָּ֤ה ׀ סֵ֥תֶר לִי֮ מִצַּ֪ר תִּ֫צְּרֵ֥נִי רָנֵּ֥י פַלֵּ֑ט תְּס֖וֹבְבֵ֣נִי סֶֽלָה׃אַשְׂכִּֽילְךָ֨ ׀ וְֽאוֹרְךָ֗ בְּדֶֽרֶךְ־ז֥וּ תֵלֵ֑ךְ אִֽיעֲצָ֖ה עָלֶ֣יךָ עֵינִֽי׃אַל־תִּֽהְי֤וּ ׀ כְּס֥וּס כְּפֶרֶד֮ אֵ֤ין הָ֫בִ֥ין בְּמֶֽתֶג־וָרֶ֣סֶן עֶדְי֣וֹ לִבְל֑וֹם בַּ֝֗ל קְרֹ֣ב אֵלֶֽיךָ׃רַבִּ֥ים מַכְאוֹבִ֗ים לָרָ֫שָׁ֥ע וְהַבּוֹטֵ֥חַ בַּיהוָ֑ה חֶ֝֗סֶד יְסוֹבְבֶֽנּוּ׃שִׂמְח֬וּ בַֽיהוָ֣ה וְ֭גִילוּ צַדִּיקִ֑ים וְ֝הַרְנִ֗ינוּ כָּל־יִשְׁרֵי־לֵֽב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

אתה סתר לי מצר תצרני וכו'. אפשר דהכונה אתה שהוא חסד סתר לי כי בך חסיתי וא"כ מצר שהוא היצה"ר תצרני. רני פלט התורה שהיא נקראת רנה זה מועיל להנצל. אך אחת שאלתי תסובבני סלה שיהיה אור מקיף כי אז מתרחק היצה"ר. אשכילך ואורך בדרך ז"ו גימטריא אחד שכל כונתך בכל עניניך יהיה ליחד קבה"ו. א"נ ונרמוז בפסוקים הקודמים חטאתי אודיעך וכו' ואפשר דידוע כי דוד הע"ה לא חטא בעצם הדבר בבת שבע דכל היוצא למלחמת בית דוד גט כריתות כותב לאשתו. אך נמשך מזה חילול ה' כי ההמון דבר ידברו כל א' כרצונו והיה חילול ה'. והרב עיר בנימין ח"ב מסכת יומא כתב כי הלומד לשמה מתכפר לו תכף ופקע מיניה זמני ד' חלוקי כפרה ודבר ידוע דצריך להתבונן במה שחטא וצריך לדעת במה פגם וכמה פגם. וצריך לעשות הכנה להתודות. וז"ש חטאתי אודיעך שהוא חטא בעלמא. ועוני הנמשך מזה החטא דהיה חילול ה' והוא עון חמור מאד לא כסיתי. ועשיתי הכנה קודם הודוי לדעת פרטי הפגם בגוף ונפש וז"ש אמרתי אודה עלי פשעי כלומר קודם הודוי הייתי אומר שרוצה להתודות ומכין עצמי ואני משער תוקף וגודל החטא ולמי חטאתי ולפני מי אני מתודה וז"ש אמרתי אודה עלי פשעי דאני מעריך אפילו חטא לפשעים בחושבי למי חטאתי ולפני מי אתודה וז"ש אמרתי אודה עלי פשעי לה'. וכיון שהתבוננתי מקודם ונכנעתי מדת טובך הוא ואתה נשאת עון חטאתי סלה העון הנמשך מחטאתי שהוא חילול ה'. וכי תימא הרי הם ד' חלוקי כפרה וחילול ה' צריך תשובה ויה"כ ויסורין ומיתה ואיך אמרתי ואתה נשאת וכו' לז"א על זאת שהיא התורה לשמה יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא מיתה רק לשטף מים רבים שהם היסורין אליו לא יגיעו כי התורה מכפרת על הכל. אתה סתר לי מצר המקטרג תצרני רני שהיא התורה פלט היא תציל מד' חלוקי כפרה. תסובבני סלה דבין בעידנא דעסיק בה בין בעידנא דלא עסיק בה אגוני מגנא ואצולי מצלא כדעת רב יוסף פ"ג דסוטה וכבר כתבתי במ"א דמצאתי בילקוט כ"י על פרשיות המועדים דקאמר סברת רב יוסף בלשון שנו רבותינו ומתרץ קושית רבא בגמרא מדואג ואחיתופל דהם למדו שלא לשמה. וז"ש פלט תסובבני סלה התורה היא מצלת מד' חלוקי כפרה שהיא תסובבני סלה בין בעידנא דעסיקנא והן לא תמיד תסובבני והיא מגנא ומצלא ועל זאת אני סומך ובזאת אני בוטח:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך